"Sputter" lagers


Een door Federal-Mogul/Glyco ontwikkelt materiaal proces heeft geleid tot het meest duurzame lager materiaal, geschikt voor hoog belaste krukassen van diesel en benzine motoren (veelal motoren met een Turbo).

Door het bombarderen van een aluminium-tin legering, met een hoog-energie Argon plasma, komen de aluminium en tin atomen vrij van de bron. Deze atomen vormen vervolgens het (nieuwe) loopvlak van de speciaal geprepareerde lagerschalen.

Het fisieke verdampings en afzettings proces zorgt voor een uitzonderlijk uniforme materiaal matrix met voortreffelijke slijtage weerstand. Geschikt om zeer hoge belasting te weerstaan.

De Sputter-lagerschalen worden slechts aan één zijde gemonteerd. De andere helft van het lagerset betreft normale lagers. Op de rug van de sputter-schalen staat meestal SPUTTER vermeld. Tevens zijn de schalen te herkennen aan de lichtgekleurde binnenkant en de gevlamde kleur aan de rugzijde. Kijk daarom bij demontage van de lagers altijd of, en zo ja waar, er sputter lagers geplaatst zijn. Normaal gesproken bij drijfstanglagers de sputterschaal aan de stangzijde en bij hoofdlagers de sputterschaal aan de kapzijde (uitzondering: bij de Volkswagen PG motor wordt de sputter schaal aan de kapzijde van de drijfstang gemonteerd. .

Glyco Sputter bearings

Glyco (Glyco) sputter lagers montage

Glyco (Glyco) sputter lager productie

Glyco (Glyco) sputter lager productieproces

Glyco (Glyco) sputter lager kwaliteit controle

Glyco (Glyco) sputter lager kwaliteit controle

sputter lager coating

Sputter coating machine

www.wilmink.nl