Energetic® filter



Volgens grote filterfabrikanten als Mann+Hummel en Hengst heeft het spin-on filter zijn langste tijd gehad. Het Duitse Hengst ontwikkelde midden jaren negentig al het Energetic-filtersysteem met verwisselbaar filterelement, dat inmiddels als OE-onderdeel wordt gebruikt door Opel (voor de Ecotec-motorenserie), Audi (A6) en Mercedes-Benz (de Atego-lijn vrachtwagens).

Het Energetic-systeem bestaat uit een dunwandig aluminium gietstuk, waarin doorgaans zaken als oliedruk-, temperatuur- en/of peilsensors zijn opgenomen maar in sommige gevallen bijvoorbeeld ook de V-riemspanner, en een schroefdeksel van thermoplastische kunststof waaronder zich het verwisselbare filterelement bevindt. Het filterelement is metaal- en lijmvrij, dus goed recyclebaar, en staat rechtop, zodat er geen olie uitloopt wanneer het element wordt verwijderd. Om bij een bepaalde motorenserie waarbij verschillende filteroppervlakten benodigd zijn (bijvoorbeeld vier- en zescilindermotoren) toch zoveel mogelijk van dezelfde onderdelen gebruik te kunnen maken, varieert in zulke gevallen de lengte van het kunststof schroefdeksel.

In april dit jaar rolde bij de Duitse fabrikant het 50 miljoenste Energetic-filter van de band. Ook Mann + Hummel levert onder de naam Evotop een milieu- en servicevriendelijk alternatief voor het spin-on oliefilter. Het systeem kent een grote hoeveelheid aftermarket-toepassingen - van Audi tot Volvo - waarbij een opschroefbaar filterhuis in de plaats van het (originele) oliefilter komt. Ook hier is het filterelement metaalvrij en gemaakt uit een homogeen materiaal, zodat het volledig te recyclen is. Mahle - niet alleen een bekende OE-leverancier van motorhardware als zuigers en krukassen, maar ook actief in alle vormen van filters - kreeg op zijn beurt in 1996 al een Duitse milieu-award voor zijn modulaire filtersysteem.

(bron: www.autokompas.nl)


www.wilmink.nl